Terkenang Aku

Terkenang aku akan kalian
sesudah aku bertemu kalian
sesudah bertahun lamanya
aku tidak pernah menyangka
aku bertemu kalian semula
sesudah bertahun kalian menjadi kelupaan
di awan sana namamu berterbangan
kau di awan hujungnya mendarat di daratan
menjadi kegembiraan sang sahabat.

Terkenang aku waktu kecil
aku dengan kalian macam tiada-tiada
hanya tahu bermain
berketawa dan berduka
bersaing dalam sekolah
itu saja, mungkin
tapi kini kita makin dewasa
aku pula semakin waktu semakin tua
aku hanya mampu berkhayal dan bermimpi
dengan memori silam
yang kini hanyalah arkib
di minda dan jiwa persahabatan
betapa berharga waktu itu
yang emas dan manis.

Terkenang aku waktu kini
masa itu makin hampir pasti
sesaat aku ingin mencari yang hilang
sesaat aku ingin menemui yang terpisah
namun suatu saat ku pergi jua
maafkan diriku yang hina
terima aku seadanya
terima kasih atas segalanya
sehingga bagiku kalian amat bermakna dan berharga
semoga Allah menyayangimu.

Kampung Lokub, Menggatal, Kota Kinabalu, Sabah.
Khamis, 23 Ogos 2012, jam 11.03 malam.

Comments