Perkampungan Ilmu

Hai orang yang beriman,
bersabarlah
bersabarlah betul-betul
tika kita sedang membata benteng
dan bertaqwalah kepada Ilahi
semoga bersama kita
itulah jaya yang murni.

Perjuangan adalah pengorbanan
pengorbanan adalah perjuangan.

Aku cuba menyusuri sebuah perumahan komuniti
masyarakat yang lahir sebagai ilmuwan yang intelektual
merekalah penyeri taman-taman syurgawi
merekalah jua pembangun metropolis bestari
penduduknya dihujani rahmat Tuhan
walaupun nama-nama mereka tidakpun masyhur
di serata negeri kedamaian

Aku diterima masuk sebagai ahlinya
dengan harapan aku jua seperti diri mereka.

Aku berkeretakan pusat ilmu
aku berjalan rayakan masa
menyelusuri simpang-siur perkampungan ilmu.

Barulah aku tahu
kitalah masyarakatnya
guru-guru adalah pemimpin-pemimpin desa
salah satu dari mereka, itulah penggawanya.

Maka penggawa kami mengejar kami
erti mematuhi peraturan desa
JKKK kami mengajar kami
tentang keemasan segunung pengetahuan.

Maka khulasahnya
sesudah kususur desa keilmuan
desa itu desa terindah
yang selamanya kami rindui.

SMK Agama Kota Kinabalu, Sabah.
12 Mac 2011

Comments