HIKMAH - Orang yang pengasih akan dikasihi Allah. Kasihilah apa-apa yang ada di bumi, nescaya apa-apa yang ada di langit akan mengasihimu. (Hadis Rasulullah SAW)

Sabtu, 20 September 2014

Lebih Daripada Menjadi Seorang Sahabat

Seusai aku solat Subuh, nada dering telefon bimbitku mengejutkan dan menggentarkan aku. Entah mengapa. Jarang pula ada orang menghubungiku awal pagi.

Aku melihat jam dinding. Belum pukul 7. Matahari belum lagi memancarkan sinarnya.

Nak tak nak, aku menjawab panggilan tersebut.

“Assalamuaikum.” Nada seperti ada yang tak kena. Aku langsung menjawab tanpa memeriksa siapa yang memanggil. “Waalaikumussalam warahmatullah.”

“Aziz, aku minta maaf sebab menelefon kau waktu pagi buta macam ini. Kau kat mana sekarang?” Ya, nada seperti ada sesuatu yang serba cacamarba.

“Ya, aku kat rumah, sekarang ni. Ya, Halim, ada apa sebenarnya?”

Halim seakan sebak, menangis teresak-esak. “Aziz, kau tahu, kan, Kamal...” Dalam keadaan sebegitu dia cuba sempurnakan 'berita besar' itu sebaiknya.

“Ya, Kamal. Kenapa dia?”

Memperingati "Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta"

Signifikan 31 Ogos dan 16 September

Terima kasih, Allah, atas rahmat dan kasih sayangMu kepada kami semua. 16 September, seperti yang diketahui umum, merupakan Hari Malaysia, hari yang menyatukan 11 buah negeri di Tanah Melayu (termasuk Singapura, ketika itu, sehingga 9 Ogos 1965) dan 2 buah negeri di Borneo menjadi sebuah persekutuan yang berdaulat dan merdeka; diiktiraf di mata dunia. Oleh sebab itu, 16 September, mengikut tradisi negara, merupakan hari akhir Sambutan Bulan Kemerdekaan, yang berlangsung sejak 17 Ogos setiap tahun; yang kemudiannya diikuti pula dengan sambutan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos.

Sebagai memperingati Ulangtahun ke-57 Kemerdekaan Malaysia dan Ulangtahun ke-51 Penubuhan Malaysia, Jemaah Menteri memutuskan bahawa “Malaysia: Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta” sebagai tema. Saya tidak perlu jelaskan lagi maksud tema tersebut memandangkan saya telah menjelaskannya beberapa kali, kebelakangan ini, bersempena memperingati dua peristiwa tersebut yang menjadi batu asas kepada keberlangsungan sebuah negara yang merdeka.

Jumaat, 29 Ogos 2014

Memaknakan "Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta"

Menilai Suara yang Terbuka

Di sini lahirnya sebuah cinta
Pertama kali Datuk Sudirman Arshad – semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya – memperdengarkan frasa “di sini lahirnya sebuah cinta” pada tahun 1982 menerusi lagu 'Warisan'. 32 tahun kemudian, bagi memperingati ulangtahun ke-57 kemerdekaan Malaysia, frasa yang sama diolah semula oleh Ahmad Fedtri Yahya untuk disesuaikan dengan keperluan sosial masa kini. Kata George Santayana, “Barangsiapa yang tidak mempelajari sejarah, pasti dia akan mengulanginya.” Jikalau dibandingkan, kedua-dua karya sudah memberi tumpuan khusus kepada negara. Maksud saya, rasa sayang akan tanah airnya.

Pun begitu, biarlah frasa “di sini lahirnya sebuah cinta” mempunyai makna yang dibawa oleh suara yang terbuka dan merdeka, Alasan pertama, dari sudut tempat bermulanya cinta. Saya tidak nafikan sedikitpun, “di sini” itu maksudnya tanah air kita. Namun, belum tentu cinta itu terlahir “di sini”. Kadang-kadang cinta itu lahir selain “di sini”. Alasan kedua, dari sudut cinta itu sendiri. Saya juga tidak nafikan bahawa rasa cinta akan tanah air bermula di tanah air itu sendiri. Tetapi, bagaimanakah cinta yang lain?

Selasa, 26 Ogos 2014

Debat Musleh 2014: Menyatukan Kita

Selesai Tugas

Sidang debat bahasa Arab peringkat akhir
sempena Musleh Debate 2014.
Sdr. Naim Hank menjadi Tuan Yang DiPertua.
(Foto: Musleh Debate)
Sepatutnya, malam tadi (25 Ogos), saya menduduki kerusi Tuan Yang DiPertua bagi sidang peringkat akhir debat bahasa Arab sempena Kejohanan Debat antara Sekolah-sekolah Antarabangsa Musleh (Musleh Debate) 2014 atas permintaan penganjur sendiri. Saya menghargai permintaan tersebut. Namun, atas arahan Pengerusi Jemaah Hakim, Sdr. Naim Hank mengambil tempat menggantikan saya, sekaligus membolehkan saya 'mengetik kad perakam waktu buat kali terakhir' sebagai hakim pertandingan dan berundur terus daripada pertandingan.

Saya percaya, beliau telah mengemudi sidang tersebut dengan jayanya sehingga sidang tersebut berjalan dengan rancak dan lancar. Setinggi-tinggi tahniah saya ucapkan buat beliau, para hakim, penjaga masa, para pendebat, para petugas dan semua yang terlibat atas kejayaan sidang tersebut. Setinggi-tinggi tahniah juga kepada pasukan yang menjuarai kategori bahasa Arab dalam Musleh Debate 2014.

Rentetan itu, tugas saya sebagai hakim pertandingan Musleh Debate 2014 berakhir semalam. Alhamdulillah, saya diberi peluang untuk menjadi hakim bagi dua sidang peringkat saringan, kedua-duanya berlaku dua hari lepas (24 Ogos), dan sidang peringkat separuh akhir, semalam (25 Ogos).

Isnin, 25 Ogos 2014

Seolah-olah Kita Sudah Berakhir

Seolah-olah kita sudah berakhir di sini
masih adakah lagi langkah itu nanti?

Meski tapak berbeza
melangkah, menapak sikit pun tak serupa
meniti jalan yang sungguh tiada padannya
kita masih menurut hala yang sama

Jumaat, 22 Ogos 2014

IIUM IDC 2014: Hari-hari Debat yang Berlalu

Sebagai Diri Sendiri, Sebagai Petugas

Ketika menjadi Hakim Silih Ganti bagi
Kategori Arab dalam IIUM IDC 2014,
bersama Ustaz Sofyuddin Yusof (UNISZA)
dan Sdr. Muhammad Falah Noor Azmir (UIAM PJ).
(Foto: Sdri. Nurulhuda Asor)
Saya mulakan dengan memohon berbanyak keampunan daripada Allah SWT dan berbanyak kemaafan daripada semua atas segala kesalahan dan kelemahan saya selama ini. Saya, seperti kalian semua, manusia biasa, tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan. Pun begitu, saya berazam untuk memperbaiki diri saya sendiri pada waktu yang mendatang.

Saya juga, bagi pihak diri saya dan semua petugas, memohon berbanyak kemaafan atas kekurangan dan kelemahan yang berlaku sepanjang berlangsungnya Kejohanan Debat Antara Sekolah-sekolah (IDC) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM/IIUM) kali ke-12 pada 15-19 Ogos 2014 di UIAM, Gombak, Selangor. Sesungguhnya, kami telah sedaya upaya memberikan yang terbaik kepada semua. Namun, kami tidak dapat menolak hakikat bahawa “kita hanya merancang, Allah yang menentukan.” Yang baik datangnya daripada Allah SWT dan yang buruk datangnya daripada diri kami sendiri, walaupun, pada dasarnya, kedua-duanya datang daripada Allah SWT.

Kedua, saya ingin mengucapkan tahniah kepada semua atas kejayaan yang tercipta dalam IDC 2014. Sekalung tahniah diucapkan kepada semua sekolah yang menyertai IDC 2014 atas kejayaan mencipta rekod yang tersendiri pada kali ini. Sekalung tahniah juga buat sekolah-sekolah yang telah berjaya merangkul anugerah demi anugerah kecemerlangan sempena IDC 2014. Semoga kecemerlangan ini memberikan suntikan efektif kepada semua untuk terus menyumbang kepada pembangunan diri, masyarakat, agama, bangsa dan negara melalui penglibatan dalam aktiviti debat dan pengucapan awam.

Selasa, 19 Ogos 2014

Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta: Debat Sebagai Manifestasi Rasa Cinta

(Sempena Pertandingan Debat Antara Sekolah-sekolah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia kali ke-12)

Al-Fadhil Ustaz,
Tuan-tuan dan puan-puan,
Saudara dan saudari sekalian,

Selamat datang saya ucapkan ke Pertandingan Debat Antara Sekolah-sekolah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia kali ke-12.

Sempena Hari Kemerdekaan, izinkan saya berbicara mengenai “Malaysia, Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta.” Saya membicarakan perkara ini sempena memperingati ulangtahun ke-57 kemerdekaan Malaysia. Pun begitu, sebelum saya bercakap lebih panjang lagi, izinkan saya untuk mengucapkan tahniah kepada warganegara Singapura dan Indonesia sempena sambutan Hari Kebangsaan mereka baru-baru ini.

Selasa, 12 Ogos 2014

Aku Harap Kau Mengerti

(Salam dari perantau buat penduduk tanah air)

Aku harap kau mengerti
betapa, selama ini, perantau
sudah tidak bertempat di tanah air sendiri
apabila si dia menjadi itik yang pulang petang,
biarpun dia harus kembali semula ke hilir setelah tiba pagi.